Doorgaan naar hoofdcontent

Jij en ik & andere verhalen - Jojo Moyes

Om weer een vinkje te kunnen zetten op de checklist van de Hebban Reading Challenge heb ik deze keer gekozen voor een boek met meerdere verhalen. Jij en Ik & andere verhalen heb ik begin dit jaar gekocht toen ik met mijn moeder en zusje in Tilburg was winkelen. Het boek trok mijn aandacht omdat het er leuk uit ziet met een leuke strik aan de zijkant. Het is het tweede boek dat ik dit jaar al van Jojo Moyes lees. Eerder las ik Dans met Mij en hoe ik dat boek vond heb ik het op mijn blog al eerder gehad. Maar nu Jij en Ik & andere verhalen.

Het boek begint met een lang verhaal over Nell die een romantisch weekend naar Parijs heeft geboekt samen met haar vriend. Nell reist alvast af naar Parijs omdat haar vriend Pete nog niet weg kan van zijn werk. Nell komt aan bij het hotel en dan blijkt er een Amerikaanse mevrouw ook in te willen checken terwijl er nog maar een kamer vrij is. De dames besluiten om dan maar de hotelkamer te delen totdat Pete er is zodat zij een ander hotel kunnen zoeken. Later blijkt dat Pete helemaal niet meer komt en Nell zit in zak en as.

Nell besluit uiteindelijk om het weekend te blijven en toch maar het beste van haar verblijf in Parijs te maken. Tijdens een etentje in haar eentje gooit ze per ongeluk wijn over een ober. Ze ontdekt een dag later dat de Amerikaanse vrouw weg is en dat er kaartjes zijn achtergebleven voor een tentoonstelling. Eenmaal in de rij voor de tentoonstelling komt ze de ober tegen waarover ze wijn gemorst heeft. Ze geeft haar tweede kaartje aan hem. Nadat ze een aantal dingen samen hebben gedaan ontstaat er een romance.
Als Pete aan het eind van het weekend toch nog langs komt, lijkt alles toch nog mis te gaan…

De andere verhalen zijn een stuk korter. De een leuker dan de ander. Wat opvalt is in ieder geval de rol van de vrouw.  Alle verhalen worden vanuit het perspectief van de vrouw verteld. Een van de verhalen die me het meest is bijgebleven is het verhaal over een vrouw die een telefoon vindt. De eigenaar van de telefoon heeft een vriend of een minnaar en hij stuurt haar steeds berichten. Uiteindelijk kan de hoofdpersoon de verleiding niet weerstaan om terug te smsen. Na een aantal dagen spreekt ze met de minnaar af. En op de plek van de afspraak staat opeens de vrouw van te wachten. Dit is een verhaal wat je niet zo snel tegenkomt dus dat vond ik erg leuk bedacht.

Het boek eindigt met een verhaal over twee stellen in Parijs, allebei in een andere tijd. Op de een of andere manier zijn ze met elkaar verweven. Het boek Portret van een vrouw gaat over deze twee stellen en in dit boek wordt daar een inkijkje in gegeven.

Jij en ik & andere verhalen heeft veel verhalen waarvan ik wel meer wil lezen, dus in dat opzicht is het een leuk boek. Daarnaast vind ik wel dat sommige verhalen wat voorspelbaar zijn en daarmee is het wel fijn dat het maar korte verhalen zijn. Het boek leest in ieder geval prettig weg, dat heeft er ook mee te maken dat het maar een klein boek is, maar een normaal aantal bladzijden. Het zorgde ervoor dat ik het boek binnen vijf dagen uit had zonder er echt veel uren in gelezen te hebben.

Het was een leuke afwisseling om wat korte verhalen te lezen. Daarnaast was het ook fijn om wat minder lang in een boek te lezen. Soms heb je van die boeken waar je
maar niet doorheen komt. Maar dat was bij dit boek totaal niet het geval. Ik ben blij dat ik weer een boek van Jojo Moyes heb gelezen dat wel weer meer in mijn straatje paste, want Dans met mij was voor mij niet zo’n succes. Ik heb natuurlijk weer een nieuw boek van Jojo Moyes in mijn kast liggen en dat is het derde boek over Louisa Clark. Ik ben benieuwd! Ik geef dit boek drie sterren omdat het geen diepgaande verhalen zijn, maar wel een leuke afwisseling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi